پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت

پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت

پرسشنامه ERP
پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان
پرسشنامه عوامل موفقیت در پیاده سازی ERP
پرسشنامه برنامه ریزی منابع سازمان
پرسشنامه عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی erp
پرسشنامه پیاده سازی erp در ایران خودرو
پرسشنامه ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه كارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

ارزیابی آمادگی سازمان جهت پیاده سازی ERP با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت

 

 

 

 

 

 

چکیده

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد، یکپارچه می کند. به منظور پیاده کردن موفقیت آمیز یک پروژه ERP  در سازمان ضرورت ارزیابی آمادگی بکارگیری سیستم توصیه شده است. در این تحقیق با هدف ارزیابی آمادگی بکارگیری برنامه ریزی منابع سازمانی با تاکید بر عوامل حیاتی موفقیت در شرکت ایران خودرو دیزل با جامعه آماری  200 نفر انجام گرفته است.

 

 روش نمونه برداری در این تحقیق تصادفی ساده بوده که با استفاده از جدول مورگان کرجسی محاسبه شد. روش تحقیق مورد استفاده نیز توصیفی – پیمایشی بوده است که جمع آوری اطلاعات ثانویه با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق و داده های اولیه با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است.  برای روایی از نظرات خبرگان، اساتید و پایایی ابزارتحقیق یعنی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ  استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد تمامی عوامل در وضعیت نامناسب قرار دارند. نیاز به بهبود و تقویت دارند.

 

 

 

 

روشهای جمع‌آوری اطلاعات

مهمترین روشهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است :

مطالعات کتابخانه‌ای:

در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مرتبط و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (Internet) استفاده شده است.

تحقیقات میدانی :

در این قسمت به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است . جهت تدوین پرسشنامه پس از تدوین طرح مقدماتی با استفاده از ادبیات تحقیق از جمله مقالات موجود در زمینه ارزیابی آمادگی سازمانی برای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی توسط  محققانی همچون آلبرت سان و همکاران (2005)، رزمی و همکاران(2009)، صارمی و همکاران(1389) و پرسشنامه های مورد استفاده در این زمینه ، پرسشنامه حاضر طراحی و تلاش گردید برای تعیین روایی، ابتدا آزمون مقدماتی در مورد آن به عمل آید. بدین منظور پرسشنامه ی اولیه در اختیار 5 نفر از اساتید در زمینه فناوری اطلاعات و مدیریت(از جمله اساتید محترم راهنما و مشاور) قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، سوالات مبهم و غیر مرتبط شناسایی و آن دسته از سوالاتی که قابل اصلاح بودند، ویرایش مجدد گردیدند و با توجه به نیمه باز بودن پرسشنامه اولیه عواملی را که خبرگان به آن اشاره کردند در پرسشنامه نهایی گنجانده شد.

پرسشنامه مذکور شامل 2 بخش عمده می‌باشد :

نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضة داده‌های مورد نیاز، بیان شده است. برای این منظور با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوال‌ها را عرضه کند.

 سوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل 2 قسمت است :

الف) سوالات عمومی : در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌آوری گردد این بخش شامل 5 سوال می‌باشد.

ب) سوالات تخصصی: این بخش شامل 43 سوال است. در طراحی این قسمت سعی گردیده است که سئوالات پرسشنامه تاحد ممکن  قابل فهم باشد. تعدادی سئوال بصورت منفی ( سئوالاتی که دارای برچسب r هستند ) مطرح شده است. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج‌ترین مقایس‌های اندازه‌گیری به شمار می‌رود.

نحوه ارزش‌گذاری برای سئوالات منفی دقیقاً برعکس ارزش‌گذاری سئوالات مثبت بوده است.

برای این منظور براساس متغیرهای مورد بررسی 43 سوال پنج گزینه‌ای تدوین شده است که در جدول ذیل تقسیم‌بندی سوالات براساس متغیرها ارائه گردیده است.

جدول 3-1) تركیب سئوالات پرسشنامه

متغیرهای مورد بررسی

شماره سوالات در پرسشنامه

جمع سوالات

زیر ساخت تکنولوژی اطلاعاتی

1-7

7

فرهنگ سازمانی

8-12

5

فرایندهای کسب وکار

13-19

7

داده

20-25

6

تعهد مدیریت

26-31

6

مدیریت تغییر

32-39

8

منابع انسانی

39-43

5

 

 

تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.

1-2. روایی و پایایی پرسشنامه

تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه

مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت.

برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از این روش‌ها اعتبار محتوا می‌باشد.

اعتبار محتوا-صوری نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهندة یک ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. اعتبار محتوای-صوری یک ابزار اندازه‌گیری به سوال‌های تشکیل دهندة آن بستگی دارد. اگر سوال‌های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آن‌ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال‌های تشکیل دهندة ابزار اندازه‌گیری معرف قسمت‌های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود.  اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از افراد مطلع مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار می‌باشد. چون این پرسشنامه محقق ساخته است نیاز بود روایی پرسشنامه از نظر نگارشی و محتوا بررسی گردد.

تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه

قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده به این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. دامنة ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا 1+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه‌گیری ویژگی‌های با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را می‌سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به :

اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)

روش موازی (همتا)

روش تصنیف (دو نیمة کردن)

روش کودر – ریچارد سون

روش آلفای کرونباخ اشاره نمود.

در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای‌کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود.

برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیرمجموعه سوال‌های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد. سپس با استفاده از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم.

که در آن :

تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J

واریانس زیر آزمون Jام Sj2 =

واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =

بنابراین به منظور اندازه‌گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم‌افزار Spss انجام گردیده است. بدین منظور یک نمونه اولیه شامل 20 پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با استفاده از داده‌های به دست آمده از این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم‌افزار آماری Spss میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای کل سئوالات عدد 0.86 درصد بدست آمد و برای تک تک  مطابق جدول 4-6  بدست آمد. این اعداد نشان دهندة آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی بالای برخوردار می‌باشد.

 

 

  • بررسی ساختار داراییها و بدهی ها، انواع مدلهای نقدینگی و ریسکهای حاکم بر بانک

    بررسی ساختار داراییها و بدهی ها، انواع مدلهای نقدینگی و ریسکهای حاکم بر بانک مدلهای نقدینگی ریسکهای حاکم بر بانک ساختار داراییها و بدهیها دانلود پایان نامه رشته اقتصاد دانلود پایان نامه اقتصاد دانلود پایان نامه مدلهای نقدینگی دانلود پایان…

  • شیوه های شناخت حقانیت حجاب و بطلان لاقیدی و بدحجابی

    شیوه های شناخت حقانیت حجاب و بطلان لاقیدی و بدحجابی حقانیت حجاب شیوه های شناخت حقانیت حجاب شیوه های شناخت بطلان بدحجابی دانلود تحقیق حقانیت حجاب دانلود تحقیق بدحجابی دانلود تحقیق حجاب دانلود تحقیق شیوه های شناخت حقانیت حجاب دانلود…

  • پاورپوینت لیزر نیم رسانا

    پاورپوینت لیزر نیم رسانا لیزر فوتون گسیل القایی لیزر نیم رسانا تبدیل مستقیم جریان برق به جریان منظمی از فوتونها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل دانلود پاورپوینت لیزر…

  • الگوها و روشهای سرمایه فکری

    الگوها و روشهای سرمایه فکری سرمایه فکری سرمایه فکری سازمان ویژگی های سرمایه فکری روش های اندازه گیری سرمایه فكری الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری دانلود پایان نامه سرمایه فکری سازمان الگوها و روشهای سرمایه فکری رفتن به سایت اصلی…

  • مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

    مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی مبانی نظری اهمال کاری مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی مبانی نظری تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری…

  • قرارداد اختیار معامله

    قرارداد اختیار معامله انواع ابزارهای مشتقه مالی قرارداد اختیار معامله در ایران پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله مفهوم قرارداد اختیار معامله نهادهای مشابه قرارداد اختیار معامله شرایط اساسی اعتبار قرارداد اختیار معامله قرارداد اختيار معامله سهام…

  • تاثیر اهمیت فناوری اطلاعات بر كاهش هزینه های عملیاتی

    تاثیر اهمیت فناوری اطلاعات بر كاهش هزینه های عملیاتی فناوری اطلاعات فروش الكترونیكی هزینه عملیاتی شركت آب و فاضلاب تاثیر اهمیت فناوری اطلاعات بر كاهش هزینه های عملیاتی تاثیر اهمیت فروش الكترونیكی بر كاهش هزینه های عملیاتی دانلود مقاله مدیریت…

  • پرسشنامه تبیین رابطه توانمندسازها، عملکرد و پایداری زنجیره تامین

    پرسشنامه تبیین رابطه توانمندسازها، عملکرد و پایداری زنجیره تامین پرسشنامه توانمندسازهای زنجیره تامین پرسشنامه شاخص های عملکرد زنجیره تامین پرسشنامه پایداری زنجیره تامین پرسشنامه پایداری زنجیره تامین پرسشنامه اهمیت شاخص‌های ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین پرسشنامه اهمیت توانمندسازهای زنجیره تأمین پرسشنامه…

  • اجرای پی و شناژ + مستندات پی و شناژ بصورت کامل

    اجرای پی و شناژ + مستندات پی و شناژ بصورت کامل اصولا پی کنی اجرای پی و شناژ مستندات پی و شناژ دانلود پروژه اجرای پی دانلود پروژه اجرای شناژ دانلود پروژه اجرای پی و شناژ دانلود پروژه عمران دانلود…

  • پاورپوینت اخلاق جنسی

    پاورپوینت اخلاق جنسی پاورپوینت اخلاق کاربردی اهمیت ازدواج عوامل شهوت پرستی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب آیین زندگی فصل ششم(اخلاق جنسی) نوشته شریفی فهرست مطالب:بیان دیدگاه ها,عوامل شهوت پرستی,اهمیت ازدواج در اسلام,جایگاه و اهمیت,فضایل اخلاقی مربوط به امور جنسی,…