مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی

مبانی نظری مدیریت دانش شخصی
دانلود مبانی نظری مدیریت دانش شخصی
پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی
ادبیات نظری مدیریت دانش شخصی
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش شخصی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی
ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش شخصی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری  علوم تربیتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش شخصی

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت دانش شخصی به عنوان راهبردی مهم در بهبود کمی و کیفی فعالیت های اعضای هیأت علمی و کاربرد مؤثرتر و کارامدتر دانش در محیط های دانشگاهی توجه اندکی از سوی جامعه علمی کشور را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی آنان انجام شده است. در این پژوهش، مدیریت دانش به عنوان مجموعه ای از فرایندها شامل شکل گیری، سازماندهی، تبادل و کاربرد تعریف می شود که دانش را برای بهینه سازی و نیل به اهداف و رسالت های دانشگاه مورد استفاده قرار می‏دهد. 

 

 

دانش و مدیریت آن همیشه برای توسعه و پیشرفت در طول تاریخ اساسی و ضروری بوده است. این واقعیت به همراه تأثیر متقابل و پیچیده نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری اهمیت دانش و مدیریت آن را تحکیم می نماید. از آن جایی که دانش همیشه قدرت است، امروزه هیچ تغییری در خصوص اهمیت دانش ایجاد نشده است اما تغییر در مورد چگونگی مدیریت دانش ناشی از اطلاعات انبوه و سرعت بخشیدن به تولید دانش، حتمی و ضروری است. تغییرات عمیق در دنیای ما نشانگر نیاز به تغییر شکل دانش محور نظام های کنونی در هر بخش و ایجاد فضاها و ساختارهای جدید است. اقتصاد و جامعه دانش محور نو ظهور، دانش را به عنوان پربارترین منبع و یادگیری را به عنوان پربارترین فرایند اقتصادی برجسته می کند. در نتیجه مبنای سرمایه از سرمایه های ملموس سنتی به یک سرمایه نا ملموس مانند نوآوری در کاربرد مؤثر دانش و منابع سرمایه انسانی تبدیل می شود (گورباز ، 2008). 

 

اگر چه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و نیز به عنوان یک دارایی مطرح شده است، ولی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند امری سخت و در مواردی غیر ممکن است (میتال2، 2008). از نظر نوناکا3 دانش مفهومی چند وجهی با معانی چند لایه است و یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمندی محسوب می شود که به کسب و حفظ قابلیت رقابتی بودن و مزیت های سازمان ها کمک می کند و فقط آن دسته از سازمان هایی در این مسیر رقابت حرکت خواهند کرد که بتوانند مفهوم پیچیده دانش را به  خوبی مدیریت کنند (قربانی زاده، 1387، ص144). بنابراین مدیریت دانش، در دنیای تجاری رقابتی می تواند موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین کند. مدیریت دانش اقدامی است که به واسطه آن دانش به شکلی قابل استفاده در دسترس قرار گرفته و مورد بهره برداری واقع می شود. به بیان دیگر، «مدیریت دانش» به این سؤال پاسخ می دهد که «چگونه می توانیم آن چه را که از قبل می دانیم، به پایگاه دانش مفید تبدیل کنیم؟» (قربانی زاده، 1387، ص 145).

 

از طرف دیگر، از آن جایی که مدیریت دانش تبدیل به ابزاری کلیدی در محیط رقابتی کسب و کار شده است، این شاخه نو ظهور علمی سعی در یافتن جایگاه خود در زمینه های آموزشی و پژوهشی دارد. نقش مهم دانشگاه به عنوان نهادی برای تفکر انتقادی، جایی که دانش به عنوان منبع ایجاد ارزش گسترش می یابد و به طور وسیعی در سراسر سازمان منتشر می شود، قابل انکار نیست در عین حال لازم است فرهنگ خلاقیت ایجاد شده و دانش از طریق روش های آموزش و یادگیری انتقال داده شود چرا که هدف هر دانشگاه تدارک محیطی است که در آن کارکنان و دانشجویان، مهارت ها، درک و ارزش های مشترک برای تحصیلات دانشگاهی را گسترش می دهند. هدف عمده دانشگاه پرورش فارغ التحصیلانی شایسته است که باید دارای قدرت تحلیل، مهارت حل مشکلات و درک میان فردی به عنوان بخشی از پیشرفت های یادگیری خود باشند و بدین وسیله به آرمان ملت در ساخت جامعه ای دانش محور کمک نمایند (محی-الدین  و همکاران، 2007).

پژوهش های انجام شده در مورد جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی نشان می دهند که هر چند و در کمال تعجب، موضوعات مربوط به مدیریت دانش در دانشگاه ها تنها در سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است ولی در حال حاضر این موضوعات از چشم انداز غالبی در پژوهش هایی که پیوسته در این زمینه گزارش می شوند، برخوردار است (لینتر و واردن2، 2004).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1  مقدمه 12

2-2  تعاریف و مبانی نظری 13

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش 13

2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش 14

2-2-3  مفهوم داده 14

2-2-4  مفهوم اطلاعات 14

2-2-5  مفهوم دانش 15

2-2-6  انواع دانش 16

2-3  معناسازی و دانش آفرینی 17

2-4  مفهوم مدیریت دانش 20

2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش 22

2-5-1  نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش 22

2-5-2  نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 23

2-5-3  نقش مدیریت در مدیریت دانش 24

2-6  شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش 24

2-7  ابعاد مدیریت دانش 27

2-7-1   مدیریت دانش سازمانی 27

2-7-2   مدیریت دانش شخصی 28

2-8  جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30

2-9  پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی  33

2- 10  نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی درسی و فعالیت های آموزشی اعضای هیأت علمی 35

2- 11  مرور پیشینه پژوهش 40 

2- 12  نتیجه گیری  43 

 

فهرست منابع

الف. منابع فارسی 93

ب. منابع انگلیسی 95

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول2-1  گاه شمار مدیریت دانش 14

جدول2-2  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند تحقیق و پژوهش 37

جدول2-3  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند ایجاد برنامه درسی 38

جدول2-4  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای خدمات دانشجویان و فارغ التحصیلان 39

 

 

 

 

فهرست نمودارها

نمودار 2-1  چرخه دانش سازی بارتون 18

نمودار 2-2  چرخه تکاملی دانش شخصی 19

نمودار 2-3  چرخه دانش شخصی 19

نمودار 2-4  فرایند كلی دانش آفرینی در دانشگاه ها 20

نمودار 2-5  چرخه مؤلفه های مدیریت دانش 26

نمودار 2-6  طراحی ابتکارات مدیریت دانش 32

 

  • بررسی پخش بار کنترل کننده یکپارچه توان و کاربردهای آن در محیطهای تجدید ساختار شده

    بررسی پخش بار کنترل کننده یکپارچه توان و کاربردهای آن در محیطهای تجدید ساختار شده پخش بار ادوات FACTS پخش بار UPFC كنترل‌كننده یكپارچه توان محیطهای تجدید ساختار شده بررسی پخش بار کنترل کننده یکپارچه توان و کاربردهای آن در…

  • مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی جدید 1392

    مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی جدید 1392 مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی شرایط مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی دگرگونی های مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون جدید…

  • آزادی رقابت حزبی

    آزادی رقابت حزبی آزادی رقابت حزبی احزاب سیاسی آزادی رقابت حزبی رقابتهای سیاسی بعنوان شاخصی برای آزادی زمانهای بعد از انقلاب و وجود آزادی تفکر احزاب و گروهها درباره آزادی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل…

  • انواع و اقسام مرور زمان و مقایسه آن با احکام مشابه در قوانین

    انواع و اقسام مرور زمان و مقایسه آن با احکام مشابه در قوانین تعریف مرور زمان مرور زمان چیست انواع مرور زمان مرور زمان‌ در ایران‌ انواع و اقسام مرور زمان مقایسه مرور زمان با احکام مشابه در قوانین پیشینه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش برنامه ریزی منابع سازمان مبتنی بر ابر

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش برنامه ریزی منابع سازمان مبتنی بر ابر مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمان پیشینه برنامه ریزی منابع سازمان دانلود مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمان پیشینه تحقیق برنامه ریزی منابع سازمان ادبیات نظری برنامه ریزی…

  • بهبود میرایی نوسانات با فركانس كم سیستم با استفاده از PSS

    بهبود میرایی نوسانات با فركانس كم سیستم با استفاده از PSS استفاده از پایدار كننده های سیستم قدرت جهت بهبود میرایی نوسانات با فركانس كم سیستم طراحی پایدار كننده های مقاوم پایدار كننده های سیستم قدرت بهبود میرایی نوسانات با…

  • قاچاق زنان و بررسی وضعیت قربانیان آن برحسب متغیرهای مختلف

    قاچاق زنان و بررسی وضعیت قربانیان آن برحسب متغیرهای مختلف تحقیق قاچاق زنان پیشینه قاچاق زنان ارکان قاچاق زنان دانلود تحقیق قاچاق زنان وضعیت قربانیان قاچاق زنان موقعیت بزه دیده در پدیده قاچاق زنان نحوه قاچاق زنان تحقیق نحوه قاچاق…

  • پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان

    پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان پرسشنامه توانمندسازی مشتریان پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه توانمندسازی نام تجاری پرسشنامه جهت گیری بازار رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه دستیابی…

  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی

    سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی سیستم تزریقی موتورهای جرقه ای سیستمهای سوخت رسانی سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی نحوه توزیع سوخت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک دانلود…

  • پروپوزال رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB

    پروپوزال رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB معیار سود و زیانی معیار ترازنامه ای محافظه كاری محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای ارتباط معیار سود و زیانی و معیار ترازنامه ای محافظه كاری…