مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات نظری رفتار شهروندی سازمانی
فصل دوم پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی
ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

مقدمه مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

   مفهوم رفتارشهروندی سازمانی اولین بار توسط بتمن و ارگان  در اوایل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتارشهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می شد. این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابی های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند. این اعمال که در محل کار اتفاق می افتند را اینگونه تعریف می کنند: مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش های سازمان می شوند(به نقل از گل پرور، 1389).

 

 

تعریف رفتار شهروندی سازمانی

   رفتاری است که به قصد کمک به همکاران یا سازمان به وسیله یک فرد انجام می گیرد و برعکس عملکرد شغلی، رفتاری است که در حیطه وظایف رسمی یک شغل نمی گنجد. به تعبیر دیگر، رفتار مدنی سازمانی شامل آن بخش از رفتارهای ارادی است که به منظور کمک به همکاران یا سرپرستان انجام می گیرند، مانند وقت شناسی، کمک به دیگران، ارائه پیشنهادهایی برای بهبود کارها و تلف نکردن زمان کار»(شکرکن، نعامی، نیسی و مهرابی زاده، 1380).

   رفتارشهروندی سازمانی عبارت است از رفتار اختیاری کارکنان که موجبات ارتقای عملیات کارای سازمان را فراهم ساخته و لیکن مستقیماً یا تلویحاً توسط سیستم پاداش رسمی سازمان شناسایی و مورد تقدیر واقع نمی شود. عملکرد شهروندی سازمانی یک فعالیت ابتکاری و ارادی است که کارکنان فراتر از شرح شغل مشخص شده انجام می دهند و این عمل برای سازمان بسیار حیاتی و ارزشمند است. 

 

مقصود از اختیاری بودن رفتار آن است که وقوع رفتار از جانب کارکنان تحت تاثیر الزامات شغلی و قراردادهای موضوعه در متن کار نیست لذا فرد آن رفتار را کاملاً داوطلبانه و از روی تمایل و علاقه شخصی خود بروز می دهد. علاوه بر این از آنجا که رفتار مذکور در شرح وظایف کاری فرد عنوان نشده است شناسایی و تقدیر از آن در سیستم پاداش نیز پیش بینی نشده است و لذا حذف آن رفتار تنبیهی به دنبال ندارد(ارگان،1983؛ به نقل از سلاسل، 1389).

 

 

ابعاد رفتار شهروندی سازمانی

   علیرغم اینکه در بین محققان پیرامون، چند بعدی بودن عملکرد شهروندی سازمانی اختلاف عقیده وجود دارد اما برای آن پنج بعد توسط ارگان (1998) معرفی شده است که در اغلب مطالعات مورد استفاده واقع شده است. این پنج بعد عبارتند از:

 

1) نوع دوستی : نوع دوستی یکی از اقسام مهم و قابل توجه عملکرد شهروندی سازمانی است که از طرف شخص ظاهر می شود و برای سازمان مفید است. این رفتار به دو شکل قابل شناسایی و بیان است که در تصرف به آن اشاره می شود. نوع دوستی یا رفتار یاری کننده عبارت است از یاری و استعانت به دیگران در انجام امور کاری و یا ممانعت از بروز مسائل و مشکلات در کار دیگران اعم از همکاران، زیردستان، مافوق یا سرپرستان می باشد(ارگان، 1998). 

 

نمونه ای از رفتار مذکور آن است که فردی به همکار خود جهت آماده سازی شرایط کاری کمک کند. نشان دهنده افرادی خاص است که مشتاقانه به وظایف یا مشکلات مربوط به سازمان کمک می کنند. در این بعد رفتار کارکنان با مخفی نگهداشتن احتیاجات خود از مسئولین در حل مسائل کاری، به یکدیگر کمک می نمایند. نوع دوستی به رفتارهای مفید و سودبخشی از قبیل ایجاد صمیمت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد. که خواه به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به کارکنانی که دارای مشکلات کاری هستند کمک می کند. البته برخی از صاحبنظران رفتارشهروندی مانند پودساکف، ابعاد نوع دوستی و وظیفه شناسی را در یک طبقه قرار می دهند و از آن ها به عنوان «رفتارهای کمکی» نام می برند.

 

2) رفتار مؤدبانه کاری : یعنی انجام کارها به گونه ای که برای سازمان سودمند باشد. این بعد شامل تعهد و پایبندی داوطلبانه به مصوبات سازمانی است. این رفتار که توسط اسمیت (1983)، پذیرش سازمانی یا پذیرش عمومی نامیده شده است، به پذیرش درونی قوانین، رویه ها و مقررات سازمانی از جانب فرد اشاره دارد که به کار او ارتباط پیدا می کند. حتی آن هنگام که که هیچ ناظری او را تحت کنترل و نظارت نداشته باشد. این خصیصه رفتاری به این دلیل از اقسام عملکرد شهروندی سازمانی محسوب می شود که قاعدتاً از هر شخصی انتظار می رود که از قوانین و رویه های سازمان خویش در هر شرایطی چه تحت نظارت باشد یا نباشد پیروی کند(به نقل از رضائیان، 1374).

 

3) وظیفه شناسی : وجدان کاری به عنوان یکی از پنج بعد با اهمیت شخصیت است که به قابلیت سازگاری و توانایی کنترل انگیزش های ناگهانی ناشی از محیط اطلاق می شود. وجدان کاری به عنوان ابزاری مهم در پیش بینی و سنجش عملکرد شهروندی سازمانی مقوله ای پیچیده بوده و از اجزا مختلفی تشکیل می شود. 

 

4) مردانگی : از دیگر اقسام رفتار شهروندی است که کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. ارگان(1998) این اصطلاح ……….

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش 6

مقدمه 7

2-1- رفتار شهروندی سازمانی 8

2-2- تعریف رفتار شهروندی سازمانی 8

از تعریف مذکور اصول کلی زیر را می توان استنباط نمود: 9

این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتارشهروندی تأکید دارد: 11

2-3- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 12

2-4- مفهوم سازی های اولیه از رفتار شهروندی سازمانی 15

این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتارشهروندی تأکید دارد: 18

2-5- صورتبندی پنج بعد پودساکف و همکاران(1990) 20

2-6- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی 21

2-7- چهارچوب های مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی 22

2-8- تأثیر ویژگی های کاری بر رفتار شهروندی سازمانی 24

2-9- پیش آیندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی 26

2-10- پیش آیند های هیجانی رفتار شهروندی سازمانی 27

2-23- پیشینه پژوهشی تحقیق 29

پیشینه تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

2-24- جمع بندی 37

2-25- فرضیه ها 39

منابع 40

منابع انگلیسی 44

 

 

 

منابع

 

  • بررسی فضا،محیط و مسکن با تاکید بر معماری قاجار و پهلوی

    بررسی فضا،محیط و مسکن با تاکید بر معماری قاجار و پهلوی طراحی معماری قاجار تزئینات دوره قاجار تزئینات معماری دوره قاجار خانه های دوره قاجار خصوصیات معماری دوره قاجار معماری دوره پهلوی معماری دوره پهلوی اول معماری دوره ی پهلوی…

  • بررسی مقایسه ای اصول طراحی سرریز شوت و ارزیابی کارکرد آنها بر اساس معیارهای طراحی

    بررسی مقایسه ای اصول طراحی سرریز شوت و ارزیابی کارکرد آنها بر اساس معیارهای طراحی سرریز شوت طراحی سرریز شوت اصول طراحی سرریزهای شوت دسته بندی اصول طراحی سرریزهای شوت طراحی هیدرولیکی سرریز شوت بررسی معیارهای طراحی سر ریز شوت…

  • تعمیر و طراحی مجدد نرم افزار

    تعمیر و طراحی مجدد نرم افزار BPR پروسه تجاری طراحی مجدد سازمان دهی مجدد دانلود مقالات رشته مهندسی نرم افزار تعمیر و طراحی مجدد نرم افزار دانلود مقالات مهندسی نرم افزار دانلود مقالات نرم افزار دانلود مقالات کامپیوتر رفتن به…

  • پاورپوینت فصل ششم کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی با موضوع نظام کاربردی منابع انسانی

    پاورپوینت فصل ششم کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی با موضوع نظام کاربردی منابع انسانی دانلود پاورپوینت فصل ششم کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی با موضوع نظام…

  • طراحی و پیاده سازی سیستم جامع اطلاع رسانی صنایع دستی و هنر سنتی ایران

    طراحی و پیاده سازی سیستم جامع اطلاع رسانی صنایع دستی و هنر سنتی ایران اتوماسیون سیستم صنایع دستی دیاگرامهای سیستم صنایع دستی موجودیتهای سیستم صنایع دستی تجزیه و تحلیل سیستم صنایع دستی دانلود پروژه مهندسی کامپیوتر با عنوان طراحی و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع دانلود مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع مبانی نظری و پیشینه…

  • کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک

    کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رفتن به…

  • پروپوزال شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان

    پروپوزال شناسایی و بکارگیری عوامل مدیریتی مختلف موثر در بهره وری سازمان بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری سازمان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 8

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 8 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني طراحي ساختار

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني طراحي ساختار دانلود پاورپوینت فصل چهارم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني طراحي ساختار دانلود رایگان پاورپوینت مباني طراحي…