رابطه رضایت شغلی و ارتباطات

رابطه رضایت شغلی و ارتباطات

رضایت شغلی
مهارتهای ارتباطی
عوامل موثر بر رضایت شغلی
پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی
نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی
طبقه بندی فرایند ارتباطات
مدل های ارتباطات
اهمیت مهارتهای ارتباطی
نقش مهارتهای ارتباطی

رفتن به سایت اصلی

رضايت شغلي، نوعي احساس رضايت خاطر فرد از شغل خود در سازمان است. یعنی، دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل و شرایطی که در آن کار انجام می گیرد. تاثیر مثبتی است که شغل یا موقعیت شغلی برای  کارکنان به وجود می آورد و باعث افزایش کیفیت زندگی کاری او می شود.

 

فیشر و هانا ، رضایت شغلی را عامل روانی تلقی کرده و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال توصیف می کنند. یعنی، اگر شغل مورد نظر نیازهای فرد را به صورت مطلوب فرد تامین کند در این حالت فرد از شغلش راضی است. در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت را به فرد ندهد در این حالت فرد شروع به ترک خدمت و یا در صدد تغییر آن بر می آید. (کوشکی و همکاران،1388)

 

 

 

ارتباطات سرچشمه فرهنگ و تکامل جامعه است و فقدان آن به معنای سکون نسبی در حیات انسانی و مانعی در راه هر نوع تعالی اجتماعی است. (رحیم نیا،فرزانه،1388)در اصل بدون وجود ارتباطات بین افراد در یک سازمان، سازمان تبدیل به مجموعه ای از افراد همراه با وظایف مجزا می شود. و همچنین امکان هماهنگی بین اقدامات سازمانی وجود نخواهد داشت و اهداف فردی جای اهداف سازمانی را خواهد گرفت. (قاسمی،1390،ص433)

 

 

در میان وظایف مدیران نقش مهارتهای ارتباطی به صورت آشکار و مستقیم در بعد ارتباطات و به صورت پنهان اما باز هم مستقیم در وظایف دیگر نهفته است. زیرا برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت و انگیزش و تصمیم گیری نیز، هریک در چارچوب یک فرایند ارتباطی و تعاملی تحقق می یابند.

 

 

 

یافته های پژوهشی و تجربه روزمره گواه این امراست که، 80% از وقت مدیران صرف برقراری ارتباط با دیگران می شود. با توجه به چنین حجم زمانی عظیم بدیهی است سبک مدیران در برقراری ارتباط با کارکنان، همکاران، مقامات بالاتر، نقش تعیین کننده در عملکرد وی دارد. بنا بر پژوهش رزماری استوارت مدیران بیش از دو سوم وقت خود را با دیگران صرف می کنند و یک سوم مانده را نیز در مطالعه و یا آماده کردن گزارشات مورد نظر برای ارتباط با دیگران می گذرانند. (مرتضوی، مهربان، 1383)

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

بخش اول- رضایت شغلی
2-1 رضایت شغلی     15
2-1-1  تعریف رضایت شغلی      16
2-1-2  نظریه های مختلف در خصوص رضایت شغلی     17
2-1-2-1 نظریه ارزش     18  
2-1-2-2  نظریه بریل    18
2-1-2-3  نظریه امید و انتظار     18
2-1-2-4  نظریه نقشی      19
2-1-2-5  نظریه بلیک و موتون      19
2-1-2-6  نظریه کامروایی نیاز      19
2-1-2-7  نظریه هالند      19
2-1-2-8  نظریه الگوی انگیزشی پورتر و لاولر     20
2-1-3   عوامل موثر بر رضایت شغلی    21
2-1-3-1  عوامل درونی محتوایی، صفات و ویژگی های کار     24
2-1-3-2  عوامل زمینه ساز بیرونی      25
2-1-3-2-1  یکسانی حقوق و مزایا      25
2-1-3-2-2  شرایط مناسب کاری و همکاران مساعد      26
2-1-3-3  ویژگیهای فردی     27
2-1-3-3-1  تناسب شغل با ویژگیهای فردی     27
2 -1-4  پیامد رضایت و عدم ضایت شغلی      29
2-1-5  رضایت شغلی و جنسیت      32

بخش دوم – ارتباطات (مهارت های ارتباطی مدیران)
2-2  ارتباطات     34
2-2-1  تعریف ارتباطات       36
2-2-2  طبقه بندی فرایند ارتباطات      37
2-2-2-1  مدل میچل و رایس     37     
2-2-2-2  مدل برکو- ولوین      38      
2-2-2-2-1  الگوی خطی ارتباطات     38
2-2-2-2-2  الگوی تعاملی ارتباطات     39
2-2-3  اهمیت ارتباطات و مهارتهای ارتباطی     40
2-2-4  نقش ارتباطات     42
2-2-5  انواع ارتباطات     44
2-2-5-1  ارتباط با خود     44
2-2-5-2  ارتباط با دیگران    44
2-2-5-3  ارتباط جمعی یا عمومی    44
2-2-6  موانع ارتباطی    46
2-2-7  ارتقای اثربخشی ارتباطات    47
2-2-8  سه اصل مورد نیاز برای ارتباط کارآمد    48
2-2-9  همدلی    48
2-2-9-1 بخشهای سه گانه همدلی  50
2-2-9-2  راههای رسیدن به همدلی   52        
2-2-9-3  هوش هیجانی و همدلی      54
2-2-10  مثبت گرایی      55
2-2-10-1 رفتار سازمانی مثبت گرا      58
2-2-10-2  چند راهکار جهت تقویت مثبت اندیشی      64
2-2-10-3  موانع مثبت اندیشی     65
2-2-10-4  روانشناسی مثبت گرا     67
2-2-11  عدالت و تساوی در بین کارکنان     68
 2-2-11-1  انواع عدالت    69
 2-2-11-2  انواع کارکنان از لحاظ دیدگاهشان نسبت به برابری   70

بخش سوم – پیشینه تحقیق
2-3  پیشینه تحقیق     75
2-3-1  تحقیقات داخلی      75
2-3-2  تحقیقات خارجی      80

منابع

  • پیش شرط های اعمال موثر مجازات های جایگزین حبس و قواعد مشترک ناظر بر آن

    پیش شرط های اعمال موثر مجازات های جایگزین حبس و قواعد مشترک ناظر بر آن مجازات های جایگزین حبس مجازاتهای جایگزین حبس طبق قانون جدید مجازاتهای جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین حبس در ایران پایان نامه…

  • مبانی نظری ارزیابی نگرش دانشجویان بومی در برابر غیر بومی ها و اثرات آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه

    مبانی نظری ارزیابی نگرش دانشجویان بومی در برابر غیر بومی ها و اثرات آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه نگرش دانشجویان اعتماد اجتماعی مهاجرت دانشجویان غیر بومی ابعاد اعتماد اجتماعی اعتماد اجتماعی بین دانشجویان بومى و غیربومى ارزیابی نگرش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 2 کارآفرینی سازمانی مبانی نظری کارآفرینی سازمانی تاریخچه کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی پیشینه پژوهش کارآفرینی سازمانی مبانی نظری در مورد کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق در مورد کارآفرینی سازمانی ادبیات نظری کارآفرینی…

  • جایگاه ایران در روند منطقه گرایی خاورمیانه

    جایگاه ایران در روند منطقه گرایی خاورمیانه منطقه گرایی خاورمیانه روند منطقه گرایی خاورمیانه جایگاه ایران در روند منطقه گرایی خاورمیانه منطقه گرایی در سیاست خارجی ایران دانلود پایان‌نامه منطقه گرایی خاورمیانه تاثیر طرح خاورمیانه بزرگ بر ایران رفتن به…

  • حقوق کیفری کار (آپدیت شده 245 صفحه)

    حقوق کیفری کار (آپدیت شده 245 صفحه) حقوق کیفری کار مقاله حقوق کیفری کار درآمدی بر حقوق کیفری کار جنبه های کیفری حقوق کار حقوق کیفری کسب و کار ضمانتهای کیفری حقوق کار اصول حاکم بر حقوق کیفری کار دانلود…

  • جزوه حقوق مدنی 3 - قواعد عمومي قراردادها- دکتر قاسم زاده

    جزوه حقوق مدنی 3 - قواعد عمومي قراردادها- دکتر قاسم زاده جزوه حقوق مدنی 3 قواعد عمومي قراردادها دکتر قاسم زاده رفتن به سایت اصلی جزوه حقوق مدنی 3 - قواعد عمومي قراردادها- دکتر قاسم زاده به تعداد 45 صفحه…

  • پاورپوینت آشنایی با عجایب هفتگانه معماری قدیم جهان

    پاورپوینت آشنایی با عجایب هفتگانه معماری قدیم جهان پاورپوینت آشنایی با عجایب هفتگانه معماری قدیم جهان عجایب هفتگانه معماری قدیم جهان عجایب هفتگانه باستان هرم خئوپوس در جیزه باغ های معلق بابل مجسمه زئوس معبد آرتمیس آرامگاه شاه موسولوس(موزولیوم) مجسمه…

  • مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش

    مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش پیشینه تحقیق مبانی زیرساخت مدیریت دانش ادبیات نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مبانی زیرساخت مدیریت دانش مبانی…

  • مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن

    مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن مدلهای مدیریت دانش زیرساختهای مدیریت دانش مبانی زیرساخت مدیریت دانش مولفه های زیر ساختی مدیریت دانش عوامل مؤثر در مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدلهای مدیریت…

  • دانلود پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی با عنوان جرایم رسانه ای

    دانلود پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی با عنوان جرایم رسانه ای جرم مطبوعاتی جرایم رسانه ای اصول اخلاقی روزنامه نگاری دانلود پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانلود پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی دانلود پایان نامه علوم ارتباطات دانلود…